onsdag 7 mars 2018

Unable to execute the tool? Eller Vad ska jag registrera varför och var?

Dagens tips blir en lösning på ett problem som dyker upp ibland.

Problemet är att funktioner från Tool Paletten fungerar inte och felmeddelandet som dyker upp säger "Unable to execute the tool" och lite mera. Exakt hur felmeddelandet ser ut kan ni se här: 


I länken ovan har ni även lösningar på problemet, och det är ungefär samma som jag tänkte skriva på svenska här nedan. 

Varför det här händer har jag ännu inte klurat ut, enligt Autodesks sida så kan möjliga anledningar vara:
- AutoCAD Civil 3D installerad under ett annat användarnamn
- skadade settings eller register-filer
- korrupta DLL-filer
- felaktig installation. 

Alla dessa anledningar tycker jag tyder på att om man installerar om Civil 3D så ska det fungera - men i min erfarenhet är det inte alltid som det fungerar i alla fall.

Uppdatering: En Civil 3D-kumpan kommenterade ytterligare något att tänka på när det kommer till detta problem. Inställningar för tool palettes sparas på lite olika ställen, och en del hänger ihop med den profil du använder. Så det kan "bara" vara profilen som är problem eller så ställer sig profilen i vägen för lösningen nedan. Oavsett vilket så kan det vara en bra början att ta bort profilen som du har innan du gör nästa steg nedan, det gör du i Options > Profile-fliken, aktivera en annan profil för att kunna ta bort problem-profilen. Om du bara tar bort profilen och sedan startar programmet så ska den läsa in den sparade ARG-filen, som då borde vara fri från problem. Om problemet kvarstår så fortsätt nedan. 

Autodesks sida beskriver tre metoder (plus några "additional solutions") för hur man kan lösa problemet, när jag har löst detta hos kunder så brukar det vara metod 1 och/eller 3 som löser problemet. Metod 2 ställer ofta till det för att användare inte kan ändra i registret. 

Men lösningen då: 

1. Gå till mappen: C:\Users\<användare>\AppData\Roaming\Autodesk\C3D <ver>\enu\Support\RegisteredTools 
2. I den mappen ska det finnas 3 ATC-filer, men om detta felet dyker upp så finns det förmodligen bara 1 ATC-fil. 
3. Hitta en kollega som har samma version av Civil 3D som du, kopiera de 3 ATC-filerna från dennes dator och lägga dem i denna mappen.
4. Starta om Civil 3D. 

Om detta inte fungerar så kan man behöva kopiera hela ToolPalette-mappen från en kollega

1. Stäng Civil 3D. (Just för ToolPaletter så är det viktigt att stänga Civil 3D först innan man micklar något)
2. Gå till mappen C:\Users\<användare>\AppData\Roaming\Autodesk\C3D <ver>\enu\Support
3. Kopiera hela mappen ToolPalette från en kollegas dator, med samma version av Civil 3D och lägg den i din egen Support-mapp
4. Starta Civil 3D. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar