måndag 25 mars 2019

Dagens Irritation eller Bubbles! Bubbles! Bubbles!

Dagens irritationsobjekt är snarare fredags irritation, men fredagen försvann i en dimma av tandläkar-besök och textskrivande.

Jag fick en fråga från en kund i fredags om att den lilla noterings-bubblan som ska komma upp när en Data Shortcut eller en X-ref har ändrats inte dök upp för henne. Det fungerade för hennes kollega och de kunde inte se någon skillnad mellan sina datorer.

Det blev ännu mera intressant när jag märkte att jag inte heller fick upp noterings-bubblan på min dator!

Efter mycket letande och testande hittade jag lösningen, och lärde mig ett antal nya variabler på köpet. (spoiler: variablerna var inte lösningen)

Kommandot TRAYSETTINGS öppnar en dialogruta där man kan välja hur den notis-ballongen ska bete sig, om den ska auto-stänga sig och hur länge den ska visas. Dialogen styr variablerna TRAYICONS, TRAYTIMEOUT och TRAYNOTIFY alltså.
Men, spoiler spoiler, allt var ibockat hos mig och jag såg fortfarande inte notis-ballongen.

Nästa steg var att undersöka grafikkort och hardware acceleration, men inget där påverkade ballongen.

Det är nu jag läser djupt ner i alla forum-trådar jag kan hitta om det här och till slut fanns en kommentar om att ballongen dyker inte upp om man har programmet på den skärmen som inte är den primära skärmen. Och ja, när jag startade om programmet, och hade den på den primära skärmen istället, så får jag upp ballongen - och idag bekräftade min kund att det samma lösning fungerade hos henne.

Irriterande javisst, men nu vet jag vad det är iaf.

(Detta problem påminde mig om ett annat problem som jag har haft ibland. Vissa dialogrutor visas ibland som blanka om man har ett program igång som kan ta över ens skärm, t.ex. Teamviewer eller Skype. Jag hade det konstant för några år sen, och jag tycker jag märker det ibland numera också. Ytterligare ett irriterande problem)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar