måndag 7 oktober 2019

What the eff eller Extract en halvmeters Solid from Surface

Ibland stöter man på buggar som bara är löjliga. Detta är en sådan.

Jag har tidigare noterat att när man Exporterar Solider från Surfaces så kan man inte skriva punkt som decimalavgränsare när man vill extrahera en solid med specifikt djup. Men du kan skriva ett kommatecken så jag har skrivit kommatecken och gått vidare.



Idag hade jag en kund som hade detta problemet och sa att det fungerar i alla fall inte när man skriver in kommatecken, soliden som ska vara 0.4 blir 0! What gives?

Jag fick granska lite och ja, extraheringen tog ingen hänsyn till decimalen. Om jag skrev in 2,4 så blev soliden 2 meter tjock. Ok, Civil 3D bugg.

Lite googling vidare gav mig tipset att skriva 2.4 (med punkt som decimalavgränsare) i ett annat dokument och klistra in 2.4 i Extract Solids-dialogen istället för att skriva in det. Och 'lo and behold - det fungerade.

(Valfri Facepalm-gif här)

Så lösningen är alltså, öppna Notepad, skriv ditt värde med punkt som decimalavgränsare, kopiera texten, högerklicka i Depth-rutan och klistra in värdet, och klicka på Create Solid så får du vilken solidtjocklek du vill. Working as Intended!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar