torsdag 14 december 2017

Bugg! Eller Varför har jag dagvattenledningar i mitt vattennät?

Jag brukar säga att om projektörer ritar rätt från början och aldrig behöver göra revideringar, då är det lika snabbt att projektera i Civil 3D som i AutoCAD som på planka. Jag brukar avsluta med att fråga "men ni har väl aldrig kunder som ändrar sig?" - de flesta konsulter flinar lite då. 

Revideringar är en del av projekteringen, de tar alltid tid, oavsett vilket program du använder. Men det är ändå här som du sparar tid på att använda Civil 3D mot AutoCAD. Eftersom alltid hänger ihop i Civil 3D så gör du revideringen på ett ställe - och det slår igenom på alla andra ställen. Ändra en dimension i planet och profilen, sektioner och tabeller uppdateras. Ett högerklick för att bygga om korridoren och schakt-beräkningarna uppdateras. Det är här som Civil 3D är ett fenomenalt program - för alla som har ritat profiler för hand i AutoCAD och uppdaterat dem igen och igen och igen (och till slut gett upp och inser varför gamla ritningar aldrig har korrekta profiler) så är Civil 3D ett underbart program. 

Inte för att jag är partisk eller nåt. 

Men det var inte lyrik över Civil 3D jag skulle skriva idag, jag tänkte ju jag skulle skriva om en bugg i programmet. Jag må vara partisk, men jag är fullt med på att det här är ett program som är fullt av buggar och de flesta är det bara att lära sig hantera. 

När man har ritat ett ledningsnät och vill fortsätta rita i samma ledningsnät så gäller det att hitta funktionen Edit Network. Den finns på några olika ställen: markera ledning > Högerklick eller markera ledning> Ribbonet >Edit Network eller högerklick på ledningsnätet i Tool space. 
Oavsett vilket du använder så får du upp toolbaren för Edit Pipe Network där du väljer dimensioner och sedan ritar ut ledningsnät. 

Här kommer buggen - och när jag nu undersöker detta så inser jag att jag har sagt fel angående denna lösning ett tag. 

Om du kör Edit Network på ett ledningsnät och får upp din toolbar - och sen kör Edit Network för att gå in och redigera ett annat nätverk UTAN att stänga toolbaren, då byter programmet visserligen nätverk, men den byter inte parts list! 

Alltså så ritar man då ledningar i rätt ledningsnät men med fel objekt! 

När jag fått frågan tidigare om vilken väg man ska använda Edit Network så har jag svarat att jag tycker att den fungerar oftast om man högerklickar via tool space. Det stämmer inte inser jag nu, det man måste komma ihåg är att stänga toolbaren INNAN man markerar nästa ledningsnät och kör Edit Network - oavsett vart man hittar Edit Network-funktionen. 

Civil 3D är ett underbart program...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar