tisdag 19 december 2017

Dubbelklick eller Hur lyckas du med det där?

Ibland när jag får supportfrågor så funderar jag stilla för mig själv, hur i hela friden lyckade du med där? Eller ja, jag brukar säga det till mina kunder också. Det är inte alltid lätt att veta hur man lyckas göra vissa saker. Ofta vet jag varför, helt enkelt för att jag har sett problemet så många gånger att jag har också sett hur det går till.

Men vissa fel har jag fortfarande ingen koll på hur det händer. Idag har jag löst ett mysterium som jag funderat på ett tag. Ganska ofta på kurser så är det någon som ganska försynt säger att de helt plötsligt inte kan se ribbonet. Flikarna har ändrat utseende av någon anledning.

Lösningen är enkel - det finns en liten knapp längst bort till höger om ribbon-flikarna där man ställer in hur flikarna ska visas. Man ser till att den står på Cycle through All och sedan klickar man på vita knappen tills man har det utseendet man vill ha.



Jag har funderat på varför detta händer, och det är inte speciellt ovanligt så det kan inte vara något väldigt komplicerat som användaren gör för att detta ska hända.

Idag gjorde jag det själv!

Tydligen så kan man också dubbelklicka på själva fliken för att växla utseende! Det hade jag ingen aning om. Och dubbelklick är ett ganska vanligt "fel" som användare gärna vill använda, när det är ganska sällan i Civil 3D som man behöver eller ska använda dubbelklick.

Ofta beskriver jag det som att "klicka en gång. Klicka sedan en gång till". Det är inte ett dubbelklick även om jag förstår att de flesta hör det som dubbelklick, och oftast går det bra i alla fall.

Men nu har jag lärt mig nåt nytt idag, får jag gå hem då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar