fredag 26 oktober 2018

Section Editor och Baselines eller Vad i hela friden har du gjort med din korridor? Ah wait...

Dagens tips blir en påminnelse om något som jag egentligen vet men hade glömt bort. Det ledde till en viss panik för en timme sen, men nu är jag lugnt.

Fallet är som följer, jag fick en bild av kund på en korridor som bara kan beskrivas som helt totalt ur balans. Den hade ballat ur. Tagit semester. Ställt tofflorna och lagt ner pennan. Helt fel.

Den såg ut ungefär som nedan, i Corridor Section Editor. Helt normal på ena sidan, helt kajko på andra (detta ska alltså föreställa en liksidig väg)


Paniken utbröt, hade vi gjort något fruktansvärt galet i subassemblierna? Har Civil 3D 2019 bestämt för att nog är nog? Vad har hänt? Och hur ska jag kunna lösa detta?

Paniken övergick i ett visst mått av irritation när jag insåg vad som var problemet.

Korridoren i fråga innehåller flera Baselines, alltså alignments. I mitt exempel ovan så bygger högra delen av korridoren från en alignment och vänstra från en annan. När vi tittar på korridoren i Section Editor så ser vi korridoren som ett tvärsnitt längs ena alignmenten. Korridor-delen som byggs runt den andra alignmenten blir på något sätt projicerad in i det tvärsnittet, med mer eller mindre lycka. Som alltid när Civil 3D försöker göra något på egen hand så blir det mer eller mindre dåligt.

Vilken baseline vi visar tvärsnitt av väljer vi inne i Section Editor, uppe på Ribbonet, hur enkelt som helst. Det gäller bara att komma ihåg det. Och inte få panik.

Har vi alla (jag) fattat detta nu och kommer ihåg det till nästa gång? Gött. Då tar vi helg.

2 kommentarer:

  1. Det här är även en väldigt irriterande "bugg" när man ska skapa tvärsektioner över korridor(er) med fler än en baseline.

    SvaraRadera
  2. I'm completely annoyed with the corridors... I tried and gave up so many times already! I had Naviate course with you and it was really great, I learned a lot and it looked super easy but when I came back to work and wanted to apply that to my project... everything goes always wrong... I think I need to understand more how it works to know why it actually doesn't work at all for me ;) I'm currently researching ;)

    SvaraRadera