onsdag 25 januari 2017

Carolines Checklist för Okända Ritningar

Ett evigt gissel när vi håller på i AutoCAD eller i Civil 3D är alla dessa ritningar. Det är ju sällan som vi lever i en bubbla där vi enbart har att göra med våra egna ritningar. I de allra flesta fall får vi massor av filer från alla möjliga källor som vi måste hantera.

Jag har en checklista som jag brukar gå igenom med filer, dels för att rensa filen så att den är så liten och ordentlig som möjligt, men också för att försäkra mig om att den kommer att hamna på rätt ställe när jag tar in den som block eller som x-ref.


Börja alltid med att öppna filen och börja jobba dig igenom frågorna:

1: Vilken enhet är filen ritad i?
Denna besvaras av tre kontroller: Skriv UNITS på kommandoraden och kontrollera vilken enhet som filen är angiven att vara i. Kontrollera koordinaterna som objekt i filen ligger på. Använd DIST-kommandot för att kontrollera längd på något objekt i filen. Dessa tre värden ska stämma överens. Om något av de inte matchar de andra två, så måste något av de ändras.

Civil-filer har även en UNITS-inställning i Drawing Settings (EDITDRAWINGSETTINGS på kommandoraden) som också behöver kontrolleras.

2:Kan du göra Zoom>Extents?
Gör en Zoom>Extents och se om du enbart zoomar in på de objekt som du ska använda. 
Använd LAYON och LAYTHW för att tända och tina alla lager. Gör en Zoom > Extents igen för att se om det dyker upp objekt som tidigare var dolda.
Om du kan, ta bort de objekten som ligger utanför det område som du arbetar i. Om du inte kan, frys alla lager med de objekt som ligger utanför området. Om lagret är fryst så tar inte Zoom>Extents hänsyn till objekten.

3: Är du i UCS - World?
För min del så vill jag alltid vara i UCS-World, men det är inte alla som håller med om det. Det är bra att kolla om det finns något UCS definierat i ritningen, det syns enklast högst upp till höger under Viewcuben - om det står ett namn där eller om det står Undefined så är det ett nytt UCS definierat. För att återgå till UCS-world skriver du UCS på kommandoraden och sedan W för world. Om själva UCSet vrider tillbaka sig (hårkorset och UCS-ikonen blir vridna) så använder man sedan kommandot Plan för att vrida till ritningen så att norr är riktat uppåt.

4: Purge och Audit.
Använd Purge för att ta bort alla AutoCAD styles och lager som inte används. Använd PurgeStyles för att ta bort alla Civil 3D styles som inte används. Båda dessa funktioner körs upprepade gånger tills de inte går att köra igen. Efter PurgeStyles, använd Purge igen för att ta bort eventuella lager som efter PurgeStyles inte används.
Efter Purge och PurgeStyles körs Purge på kommandoraden med -Purge (observera minustecknet) och då tas Regapps, Zero-length geometry, Empty Text objects och Orphaned data bort, en i taget.
Sist körs Audit. Låt Auditen ta sin tid, upp till kvart har jag inga problem att vänta på den.

5: 3D?
Beroende på vad du ska göra med filen så kan det vara en bra ide att kontrollera om alla objekten ligger på 0-nivå eller om det varierar. Den enklaste metoden som tycker är att vrida upp modellen i en färdig vy. På View-fliken kan du välja vilken vy du vill se din fil i, välj t.ex. Höger-vyn. Om allt ligger på 0-nivå så ska allt synas som en rakt streck. Om det inte gör det, om objekten ligger lite överallt då skulle jag börja med att hämta kaffe.
Du kan testa att använda funktionen Flatten för att få ner alla objekt till elevation 0. Ibland har jag tur med den, ibland inte. Du kan använda Move för att flytta objekt till rätt elevation. Du kan också markera alla objekt och sedan använda Properties-Paletten för att ändra Z-position och elevation på objekten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar