tisdag 10 januari 2017

Namngivning eller Varför i hela fridens namn har jag inte tänkt på det här?!

Dagens tips blir lite back-to-basic AutoCAD för att underlätta livet i Civil 3D.

En av de saker som jag tjatar allra mest på i Civil 3D är namngivning i filerna. Det är mycket i ritningen som ska namngivas och en väl uttänkt namngivning underlättar i alla steg.

Ett problem som dyker upp är att namnet inte alltid finns där objektet finns. Namnen i Civil 3D syns i Properties och i Tool Space. Men många kunder vill gärna ha namnet på vissa objekt bredvik själva objektet. Detta är framförallt fallet med normalsektioner eller assemblies. Förmodligen för att man har en tendens att ha ett gäng assemblies och det gäller att namnge dom korrekt.

En lösning är då att skriva en fin text bredvid sin assembly där man skriver in vad assemblyn heter. Detta är dels en felkälla när man skriver in det, och sedan är det en felkälla om man skulle byta namn på assemblyn.

Och det känns lite väl old-school.

Så, idag sprang jag på ett tips! Så jag ska ärligt erkänna att jag kom inte på detta själv, ursprunget hittade jag HÄR .

Principen är att använda ett Field. (Vilket visserligen också är en gammal funktion så jag vet egentligen inte om det är så mycket mindre old-school...)

Man skapar först sin assembly och döper den till något intelligent. Sedan skapar man en MText men istället för att skriva in namnet så klickar man på Field-knappen uppe på Ribbonet, väljer Object i första rutan, Klicka på Select-knappen högst upp i mittenraden och välj din Assembly. Välj Name i andra rutan och klicka sedan på OK.



I din MText nu har du ett Field som läser av namnet på din Assembly. Om du ändrar namnet på assemblyn så kommer MTexten att uppdateras, visserligen med en Regen men det får man stå ut med.

Visst blir det bra?!

Gillar du inte bakgrunden bakom Fieldet? Ändra variabeln FIELDDISPPLAY till 0! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar