tisdag 8 maj 2018

Dagens bugg eller I got to move it, move it

Idag blir det bilder! Jag har sällan bilder på den här bloggen, det är bara för att jag är lat och jag har inte brytt mig om att skapa en smidig metod att fixa bilder hit. Men idag blir det alldeles för krångligt att beskriva det jag vill beskriva. 

Idag ska vi prata Dagens Bugg: Structure Labels. 

En kund kontakta vår support idag med ett problem. Jag avskrev det som bugg, och det är en bugg, men jag testade lite själv för att se om det är en konsekvent bugg och det verkar som att det är det - och därmed kan jag föreslå en lösning. 

Problemet är som följer: 

Man skapar ledningsnät med brunnar och sätter etiketter på dom. Man vill dra lite i etiketterna och då hamnar leadern fel och då drar man lite i leadern - enligt bilderna nedan. 



Sen gör man sin ritning då ser det ut som nedan och man river sitt hår om vad som är fel. 


Min slutsats är att Dragged State, och då framförallt att flytta leadern manuellt, ignorerar (eller tolkar fel) att man vrider sitt visningsläge med PLAN-kommandot 

Lösningen är att sätta UCSet och PLAN, innan man drar i leadern. Då får man leadern på rätt plats och det kommer se rätt ut i Layouten. Vrider man sedan tillbaka till World i Model-läget så kommer det såklart se fel ut igen - men då fortfarande rätt i Layouten. Snurrigt? Jajamensan! Men sen när är Civil 3D ett logiskt program? Det är väl därför vi gillar det? Inte? Nähä, bara jag då. 

Skulle ni testa det här och säger till er själva "men Caroline ljög för mig, de hamnar fortfarande fel?!" så tänk på att skalfaktorn påverkar också detta. Ni måste ha den skalfaktorn i Modelläget som ni ämnar ha på Viewporten innan ni flyttar leadern - annars hamnar den också fel. Bara så ni vet!

1 kommentar: