tisdag 22 maj 2018

LAYMCUR eller va?

Kort inlägg idag, vill bara slå ett slag för AutoCAD. Say what?
Jo, alltså, Civil 3D har AutoCAD i botten. Allt som fungerar i AutoCAD fungerar i Civil 3D - dock ej alltid med Civil 3D-objekt ska tilläggas. Och jag tycker inte man ska glömma sina AutoCAD-rötter tycker jag.

Så idag blir några AutoCAD-kommandon som kan vara bra att veta, förhoppningsvis kan ni alla redan.

Först: LAYMCUR - alltså LAYer Make CURrent. Alltså starta kommandot och klicka på objektet vilkens lager du vill ska bli aktivt. Eller markera ett objekt, kör LAYMCUR och lagret för det objektet blir aktivt.

Och medan vi pratar lager så vet ni om LAYON och LAYTHW - alltså tänd och tina alla lager. Användbart när man försöker hitta något som verkar dolt - men jag har inget riktigt bra sätt att återgå till lager-utseendet som man hade innan så jag rekommenderar att man är beredd att använda UNDO för att gå tillbaka till hur man hade det innan. Vilket också innebär att det är inte lönt att göra något som man inte vill göra ogjort innan man Undo-ar lager-funktionen.

Och apropå det, UNDO har lite fler finesser än vad åtminstone jag brukar komma ihåg. Testa att starta UNDO på kommandoraden och se vad du har för alternativ. De som vi använder oftast är kombinationen Mark och Back. Om man börjar med Undo > Mark så sätter man i princip en Spar-punkt. Sedan gör man det man ska, och använder Undo > Back, då återgår man direkt till spar-punkten. Det är användbart om man ska förstöra sin fil vid export till exempel.

Sen vill jag slå ett slag för Express Tools. På Express Tools fliken finns ett helt gäng kommandon som löser mer eller mindre vanliga problem. Det kan vara värt att kolla vad som finns där, vissa är guld värda. T.ex. så finns Explode Attributes här, alltså BURST, som används för att explodera ett block med attribut när resultatet man vill ha är själva texten i attributen. FLATTEN är också ett Express Tool, alltså tryck ner alla objekt till Z=0. Och såklart, Command Aliases eller ALIASEDIT finns här också. Min fasta övertygelse är att de som är snabbast i AutoCAD är de som skriver sina kommandon, ALIASEDIT är en enkel metod att skapa och ändra kortkommandon för funktioner. Som t.ex. LAYMCUR, om du inte vill skriva hela det härket så kan du gå in i ALIASEDIT och göra så att när du skriver LM så startar LAYMCUR.

Du kan även använda ALIASEDIT till att jävlas med dina kollegor. Inte för att jag rekommenderar det, men att ställa om CO till att betyda HATCH skulle störa de flesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar