onsdag 11 juli 2018

Brunnar ansluter inte mot marken eller Är det brunnar eller påkörningsskydd jag projekterar?

En hyfsat vanlig fråga jag får är varför sticker mina brunnar upp ovanför marken. Det är inte en helt enkel fråga att svara på för det kan bero på så många saker.

Första motfrågan mina kunder får är om de har en referens-yta satt på sina brunnar. Referensytan är det som gör att brunnarna har något att förhålla sig till, om man inte har någon yta eller har fel yta så sätter sig brunnarna fel. Om du inte har någon referensyta, ange den i Structure Properties och eventuellt behöver du sen köra Apply Rules för att rätta till brunnarna.

Om det finns något jag tjatar om så är det referensyta. Det var inte sant, det finns många saker jag tjatar om, men referensyta ligger i topp fem i alla fall. Använd Alltid Referensyta!

Men, svarar min kund då, jag har referensyta och fortfarande så sticker brunnen upp ovanför marken!

Andra frågan blir då, var ligger alignmenten i förhållande till brunnen du ser? Brunnen projiceras in till profilen, du ser alltså hur brunnen ser ut där den ligger - men i profilen ser du marklinjen där alignmenten ligger. Alltså är det mycket möjligt att brunnen ansluter mot marken där brunnen faktiskt ligger. Detta kontrolleras enklast i Object Viewer.

Men nej, får jag tillbaka då, det är fortfarande fel! Min brunn sticker faktiskt upp ovanför marken!!

Då kommer vi till den knepiga lösningen.

Brunnar och ledningar i Civil 3D kan inte anslutas hur som helst. Ledningen måste vara ett visst avstånd under brunnens översta punkt, om ledningen ligger högre än så, då flyttas brunnen uppåt så att den sticker upp ovan mark.

Brunnen består av tre delar, en Frame (ramen högst upp för brunnslocket), en Cone (kona) och sedan själva brunnen, och i brunnen finns ett "Barrel Pipe Clearance"-värde som läggs på från konan till den högsta punkt där ledningen kan anslutas.

Frame-höjd och Cone-höjd kan väljas i Structure Properties. Har ni lite tur så finns det ett 0-alternativ på ena eller båda av dessa som gör att ni kan nolla dessa objekt och på så sätt få möjlighet att ansluta ledningen högre upp i brunnen.

Barrel Pipe Clearance kan ni inte välja i Structure Properties, det är ett statiskt värde. Så om ni kan sätta Frame och Cone till 0 och fortfarande inte kan få ihop de höjderna ni vill - då kan det vara lite tricksigt att få till.

Att lägga till en 0-höjd i Frame och Cone eller att minska/nolla Barrel Pipe Clearance görs i Part Builder. Jag tänker inte gå in på Part Builder här, helt enkelt för att jag inte har tillräcklig koll på det själv. Det jag kan säga är att tänk på att ta en kopia på alla filer som du är inne och pillar i - eller var beredd att kopiera filerna från en kollegas dator. När du sparar ändringar, om du sparar till den befintliga familjen, då slår ändringarna igenom direkt. Om du sparar ändringarna till en ny familj, då behöver du läsa in den familjen till din ritning. Om du har dina ändringar till en ny familj, då kan du ta med dig den familjen till en ny dator eller spara ut den om du installerar om Civil 3D. Om du sparar in i den befintliga, då skrivs det över vid ominstallation.

Om du ska in i Part Builder och härja och du aldrig gjort det tidigare, räkna med att det tar lite tid att klura ut hur det fungerar, börja inte med det när du är stressad redan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar