tisdag 3 juli 2018

Kopiera marklinje eller Måtte jag inte lägga mina ledningar för grunt!

Tips och tricks.

Det tillhör den vanligaste begäran jag får när jag ska träffa kunder, och ibland också det svåraste. Typ som "säg något roligt" - och man får tunghäfta.
Jag kan massor av tips och tricks, men bara rassla av dom är svårt - och förmodligen inte speciellt värdefullt för kunden.

Men idag blir det faktiskt ett tips om hur man kan visa marktäckning i profil och sektion.

Jag har två metoder på hur man kan göra detta, en som jag har använt i flera år och en som jag fick lära mig av en kund på en kurs.

Metod 1 - kopiera en yta.

För att kopiera en surface så skapar du en ny yta och använder sedan Paste Surface (Toolspace > Surface > Definition > Edits) för att klistra på den gamla ytan på den nya ytan. Nu har du en exakt kopia av ytan, alla förändringar i den gamla ytan slår igenom på kopian.
Använd sedan Raise/Lower Surface, också under Edits för att sänka ytan valfritt avstånd.

Om du har en befintlig profil, så använder du Create Surface Profile för att lägga till din nya yta (som du har döpt till något mycket intelligent såklart!) i den profilen - sätt en annan stil på den gärna för att se tydligt vilken linje som är vilken i profilen.

Metod 2 - Kopiera profillinje.

I en redan skapad profil så börjar du med att kopiera marklinjen med vanliga AutoCAD-kommandot Copy. Du kommer inte kunna flytta kopian någonstans utan bara kopiera marklinjen och använd baspunkten som insättningspunkt.

Markera sedan den kopierade marklinjen och öppna den vanliga Properties-paletten. Du kan se att det är den kopierade marklinjen eftersom den heter Marknamn (1). En bit ner i Properties så finns ett alternativ som heter Update Mode, sätt den till Static. Då kommer linjen i profilen att ändras så du ser alla noder på linjen.

Sedan kan du använda vanliga Move-kommandot för att flytta linjen till det djup du behöver. Kom ihåg vilken höjdförställning du har på din profil, när du flyttar linjen så behöver du ange det beräknade avstånd - alltså, om du vill flytta linjen 1.7 meter nedåt och du har en höjdförställning på 1:10 så behöver du flytta linjen 17 enheter nedåt.


Det finns säkert fler metoder men dessa två är de jag brukar visa. Vilken ska man använda då?

Fördel med metod 1 är det skapas ett faktiskt objekt som finns kvar i din ritning, man kan gå tillbaka till det objektet och se hur mycket det är flyttat uppåt eller nedåt. Det går att använda objektet till annat om det behövs, det går att redigera den kopierade ytan på alla sätt som vi är vana vid. Nackdel är att det finns ytterligare ett objekt i filen som vi kanske inte behöver, den kan ta onödig plats. Det tar några steg att skapa den vilket kan kännas onödigt.

Fördel med metod 2 är att den är enkel att använda, den kopierade ytan är enkel att ta bort och enkel att flytta på. Den tynger inte ner filen. Nackdel är att man måste ha koll själv på hur mycket man har flyttat linjen, det finns en viss felkälla i att göra för mycket själv.

Som vanligt så finns det för- och nackdelar med båda alternativen. Vilken man använder handlar mer om vilken metod man tycker om själv och vilken man är van vid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar