tisdag 24 juli 2018

F1 eller Nej, inte Formel 1, fast det vore roligare...

Dagens inlägg blir kort - och jag hoppas att jag är sist på bollen. Jag vet att jag ska föreställa expert på Civil 3D och AutoCAD (lite som att säga att man är vuxen. Hand upp dom som skulle kalla sig själva vuxen och inte flina lite fånigt) men om ni trodde det innebär att jag kan allt så tji fick ni.

Anyway, help-filen i AutoCAD och Civil 3D. Inte superrolig? Nej, jag håller med. Och bara det här med att leta efter saker är man inte alltid så himla bra på.

Idag kom jag på en liten genväg. Om man håller muspekaren över en funktion på Ribbonet så öppnar sig ett tooltip. Håller man muspekaren stilla så öppnar sig ett lite större tooltip, och längst ner på det tooltipet så står det " Press F1 for more help" - och trycker man då F1, alltså medan tooltippet visar sig, så öppnar sig Helpen direkt till sidan för den funktionen som man hade muspekaren på!

Okej, kan inte revolutionerande, och jag hoppas att alla vet om det här förutom jag, men om det är någonting jag har lärt mig från Internet så är det att jag är inte unik. Det finns många som jag, och om det finns många som jag (hur knäpp jag än är) så är det fler som inte visste eller inte tänkt på det här.

Om jag nu kunde komma på hur man kan lägga in sin egen hemsidelänk på ett tooltip.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar