tisdag 21 augusti 2018

Navigera med Viewcuben eller Snurra i 3D like a boss!

Dagens tips faller också under "Jag hoppas ni visste det här redan", men om Internet har lärt oss något så är det att det finns massor av människor som är som du så om jag inte visste det här så finns det säkert andra

(Dagens boktips: You are never weird on the Internet (Almost) av Felicia Day.)

Jag har aldrig varit ett stort fan av Viewcuben, den där högst upp till höger på din skärm, mest har jag bara klickat på den av misstag när jag ska markera något och sen måste jag vänta på att den ska snurra färdigt innan jag kan ångra mitt misstag.

Jag har rekommenderat den för de tillfällen man behöver snurra upp sin modell i en 3D-vy och inte vill använda 3D-orbit. Och let's face it, 3D-orbit fungerar bara bra om du har en liten modell. Viewcuben ställer då hela filen i en 3D-vy och sen kan du göra det du behöver.

Jag rekommenderar den också om man snabbt vill återgå till plan-vy och se alltid uppifrån. Det som alltid varit irriterande är att när man klickar på Viewcuben så gör den samtidigt en Zoom Extents. Inte alltid man vill göra det.

Så dagens tips är enkelt. Innan du klickar på Viewcuben, markera ett objekt. Då kommer Viewcuben att samtidigt som den ställer om vyn enligt var du klickar på kuben också att zooma in på det objektet. Fint va?

Det innebär att vi har ytterligare en metod för att zooma till objekt, och om det är någonting vi alltid vill ha i AutoCAD så är det fler alternativ!

Men just när man ska gå över till en 3D-vy så är det jäkligt smidigt att markera ett objekt först, då blir det inzoomat - t.ex. din Surface!

Sido-tips: om viewcuben inte syns uppe till höger så löser du det (oftast) genom att skriva DisplayViewCubeIn2D och sätta den till On. Om du vill ha den lilla rutan som oftast sitter under Viewcuben så heter den NavBar och plockas fram med NavBarDisplay = 1. Bara utifallatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar