onsdag 22 augusti 2018

Copy-Paste på Ledningar - Big No No!

Dagens inlägg kan mest liknas med en stor pekpinne. En gigantisk, uppblåsbar pekpinne.  

Det är viktigt att komma ihåg att Civil 3D bygger på AutoCAD men att det är i mångt och mycket två olika program. Funktioner som vi kan använda på Civil-objekt fungerar inte på AutoCAD-objekt och AutoCAD-funktioner fungerar inte alltid som vi hade tänkt oss på Civil-objekt. 

En sådan funktion är Undo. Man tänker inte på att Undo är en AutoCAD funktion, men det ÄR den! Och Undo på Civil-objekt ger inte alltid det resultatet man förväntar sig. 

Ytterligare ett lager av felkällor tillkommer när vi kan använda Windows-funktioner i Civil 3D och det är detta som dagens inlägg handlar om. 

Ett inte helt ovanligt förfarande är att man använda Ctrl+C och Ctrl+V för att kopiera objekt. Detta är samma funktion som finns på högerklick i Clipboard-avdelningen, dessa är alltså Windows-kommandon. När du använder Ctrl+C så kopierar du ut objekt till Clipboard och sedan använder Ctrl+V för att ta in objekten igen. Det är min första åsikt om detta, du tar ut objekt till ett helt annat program för att sedan ta tillbaka in det. Varför? Varför inte använda det interna COPY-kommando som finns med i AutoCAD? Som ser till att inget förändras med dina objekt, som ser till att du direkt får välja en baspunkt för din kopiering, som dessutom upprepar sig direkt hur mycket du vill? 

Min yttersta starka rekommendation är att använda COPY för att kopiera AutoCAD-objekt inom din ritning. 

Men notera att jag skrev AUTOCAD-objekt - för här kommer vi till det riktigt jobbiga. 

Om du använder Ctrl+C och Ctrl+V för att kopiera Civil-objekt så kan du få riktigt intressanta effekter. I min test-fil med surface, ledningsnät, alignment och profil vy så räckte det med att markerade ledningsnätet och körde Ctrl+C för att få allt kopierat. Japp, yta och profilvy också. Kopiorna fick samma namn med ett (1) efter, nästa kopia heter då (1)(1) osv. Så om du har sett en fil med den typen av namngivning så kan nu göra en bra gissning var det kommer ifrån. 

Men specifikt för ledningar då, då får vi ytterligare en effekt. I min testfil med min profilvy så kunde jag, efter kopiering, inte välja mina ledningsnät i profilvyn. Inte i någon profilvy kunde jag välja något ledningsnät - Data Source-kolumnen var helt blank. 

Lösningen i min testfil var att ta bort alla kopierade objekten och sedan köra Recover, då kunde jag välja ledningsnät i Data Source-kolumnen igen. Jag tänker inte garantera att det fungerar för alla filer dock. 

Så snälla, sluta använd Ctrl+C och Ctrl+V för att kopiera Civil 3D-objekt. Helst för AutoCAD-objekt också men jag inser mina begränsningar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar